Fedtstof i grød, mælk mm

20. juni 2011

Alder:
5 mdr.

Fedtstof i grød, mælk mm

Hej igen igen:)

Jeg skal lige have skåret noget ud i pap her.

Har både læst og hørt at der ikke skal fedstof i hjemmelavet grød, hvis det udelukkende laves på mme.

Bliver hjemmelavet grød ikke altid lavet på mme - jeg syntes alle de opskrifter jeg kan finde er med mme??

Mit spørgsmål:
Jeg laver grønsagsmos af mosede kartofler og drikkeklar modermælkserstatning - ca ½ dl, og så har jeg også tilsat 1 tsk fedstof, men det skal jeg ikke eller???
Vil jo ikke tilsætte noget som ikke er nødvendigt - og min datter er en god stor pige.

Jeg laver gulerodsmos, broccolimos mm. adskilt fra kartoffelmosen, så hun kan smage hvad hendes mad indeholder. Skal der noget i det - jeg tænker mme eller fedstof??

Når jeg laver kartoffelmos gør jeg det at jeg koger nogle kartofler til et par dage (er det ok). Når hun så skal spise varmer jeg kartoflerne i mikroen, og moser det derefter. Så putter jeg drikkeklar mme i og fedtstof (som jeg er i tvivl er nødvendigt). Så varmer jeg det igen i mikroen for nu er det jo blevet halvkoldt - må man det?? Eller har du en nemmere/bedre måde jeg kan gøre det på??
Jeg har lavet grønsagsmos til fryseren af, lige til at tage op.

Når nu hun skal til at have fisk og kød, skal kødet så findeles så meget at det f.eks skal i stavblenderen??? Eller??

Er i tvivl om min ...

Annonce

... datter får nok mælk i løbet af dagen. Har tidligere læst at hun ca skal have 1000ml; men det får hun ikke. Jeg både ammer og giver flaske. Hun får ca. 800 ml. Skal man tælle det med som man blander i grød og mos??

Hun er begyndt her de sidste 5 dage at være ulykkelig når hun får flaske. Hun er sulten, så hun starter med nærmest at sluge mælken i sig. På et tidspunkt har hun fået nok, og sætter sig selv op skrigende. Jeg prøver at trøste hende/bøvse hende. Hun falder kun til ro hvis hun får sutten, og med den i munden får hun bøvset. Hun får så flasken igen, som hun drikker lidt mere stille og roligt af. Grunden til hun er så ulykkelig, hvad kan det skyldes??? Sult??

Min egen mælk er der ikke meget tilbage af. Der går mange timer før de er godt fyldt op, og hun gider kun have ved mig hvis de er godt fyldt op. Jeg ammer hende nu en gang om natten og en gang om dagen. Kan det være fordi hun nu spiser grød?? Prøvede ellers en overgang kun at holde mig til godnatflasken, men når jeg så ammede hende spiste hun max ved mig i 3-4 min, og så ville hun ikke have mere, som også resulterede at hun sjatspiste konstant. Er min krop ved at trappe ned helt naturligt eller er det min datter, som ikke har brug for det på samme måde mere??

Det blev langt igen. Er ikke god til at fatte mig i korthed.. sorry:)

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.